Mindset
De term ‘mindset’ staat voor de manier waarop kinderen (en volwassenen) denken over zichzelf en in het bijzonder over hun intelligentie en kwaliteiten. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen een vaste mindset (fixie) en een groei mindset (growie) .
Kinderen met een vaste mindset hebben het gevoel dat hun kwaliteiten onveranderlijk zijn en dat vast staat wat ze wel en niet goed kunnen. Deze kinderen voelen zich goed wanneer ze iets snel en perfect kunnen en doen daarom liever geen dingen die lastig zijn. Fouten maken vinden zij verschrikkelijk, want daarmee laat je zien iets niet te kunnen. Dit betekent ook dat ze vaak geen moeite willen doen om iets te leren, want: ‘Óf je kan het, òf je kan het niet’.
Kinderen met een groei mindset genieten van moeilijk werk, omdat ze hierdoor het gevoel krijgen dat ze zich aan het ontwikkelen zijn. Fouten maken hoort er voor deze kinderen gewoon bij want: ‘Van je fouten kun je leren!’ Door deze groei mindset zullen ze niet opgeven wanneer het even tegenzit of iets veel moeite kost. Ze weten dat ze hard moeten werken om beter te worden en leveren die inspanning graag.
Een groei mindset leidt dus tot een positieve houding voor leren. Wil je een kind zijn/haar talenten optimaal laten benutten, dan is het van belang dat hij/zij een groei mindset ontwikkelt. Om dit te kunnen ontwikkelen is het belangrijk om te leren genieten van het proces van leren, trots te kunnen zijn op je inspanningen en niet alleen te kijken naar het resultaat. ‘Ik kan het niet’ wordt dan ‘Ik kan het NOG niet’.
Op ’t Scathe stimuleren we deze groei mindset zo veel mogelijk door hier dagelijks aandacht aan te besteden en samen plezier te beleven aan het leerproces van het individuele kind maar ook aan dat van de groep.
Het gaat er niet om of je de beste bent,
maar of je beter bent dan gisteren.