Leerlingenzorg
"Wij zien verschillen als kans en leren van en met elkaar" is een van de speerpunten van 't Scathe. Dit betekent dat er aandacht is voor alle kinderen en dit heeft gevolgen voor het onderwijskundig handelen van de leerkrachten. Alle kinderen hebben recht op een ononderbroken leerlijn. We hebben ons getraind in het zo vroeg mogelijk opsporen van leer- en gedragsproblematiek, waarna eventueel met behulp van een extra programma de kinderen binnen of buiten de groep verder worden begeleid.
Er is een stappenplan voor de zorgverbreding dat door de hele school heen duidelijk maakt wie op welk moment bepaalde taken en verantwoordelijkheden heeft.
De school beschikt over een leerlingvolgsysteem met voor de schoolloopbaan van elke leerling landelijk genormeerde toetsen. Ook is er een leerlingvolgsysteem voor sociaal- emotionele ontwikkeling.
De volgende uitgangspunten vormen de basis voor ons pedagogisch en didactisch handelen:
• De leerkracht houdt rekening met de persoonlijkheid van elk kind.
• De leerkracht stemt de activiteiten af op de ontwikkeling van het kind.
• De leerkracht biedt het kind de mogelijkheid om in eigen tempo en begaafdheid zo nodig een aangepast programma binnen de verschillende leer- en vormingsgebieden te doorlopen.
Mocht een kind extra begeleiding nodig hebben qua leren of gedrag, wordt er in goed overleg tussen ouders, leerkracht en ib'er bekeken wat mogelijke vervolgstappen zijn. Er kan eventueel hulp door externen ingeschakeld worden.
Minimaal tweemaal per jaar worden de opbrengsten geanalyseerd en wordt een eventueel vervolgtraject vastgesteld.